Loading...

luni, 17 februarie 2014

CAUCIUCURILE DE IARNA: SAU CUM NE FURA GUVERNANTII CU LEGEA IN MANA!




Pentru ca nu vreau sa ma dau expert in ce nu sunt, de data asta va las pe maini sigure  si va propun un subiect care  cu siguranta va face obiectul multor controverse legale. Nu doar pentru conducatorii auto, am sa va reproduc mai jos textul unui articol scris de un om mult mai avizat in domeniu decat mine... Poate va e de folos sa stiti cateva amanunte legate de aceasta chestiune si daca aveti intrebari, va asigur ca veti primi raspunsuri pertinente.

”In ultimii ani, in Romania a ajuns sa se fure cu legea in mana. Si nu spun vorbe mari! In loc ca actele normative sa serveasca binelui si interesului general, ele au ajuns doar un pretext si un mijloc de imbogatire a unor “baieti de afaceri destepti”, cu conexiuni deloc neveroase si deloc dezinteresate in mediul politic la varf.

Asa este si cazul de-acum celebrei si mult-hulitei Ordonante de Guvern nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, ce a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011, si a fost aprobata prin Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011, numita de noi in continuare, pe scurt: OG 5/2011.

CE SPUNE O.G. 5/2011
Actul normativ obliga pe soferi sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, deci utilizarea cauciucurilor de iarna este influentata doar de starea carosabilului, nu si de un anumit anotimp sau de o anumita durata de timp. Lipsa echiparii cu cauciucuri de iarna a masinilor aflate in trafic pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, reprezinta „contraventie, iar soferii astfel surprinsi de politie risca sa ramana fara certificatul de inmatriculare si sa plateasca si o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda), adica o amenda cuprinsa intre 765 si 1700 de lei.

Dar, fiindca acest act normativ este unul incomplet si contradictoriu, neclaritatile deja genereaza interpretari, si, de multe ori, abuzuri.

PRIMA NECLARITATE: SUNT CAUCIUCURILE „ALL SEASONS” INCLUSE IN CATEOGRIA ACCEPTATA DE LEGE CA FIIND ASIMILATE „CAUCIUCURILOR DE IARNA”?

Anvelopele de iarna sunt acelea ce au pe ele inscriptii/simboluri de tipul „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, literele M si S reprezentand initialele cuvintelor englezesti "Mud" and "Snow", adica: "noroi/namol" si, respectiv, "zapada".

Intr-un comunicat ceva mai vechi al Ministerului Transporturilor, se specifica faptul ca: “Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”.

Poltia rutiera vine si contrazice Ministerul Transporturilor si zice ca in aceasta categorie nu intra anvelopele marcate numai ,,all seasons”.

A DOUA NECLARITATE: CARE E NUMARUL OBLIGATORIU DE CAUCIUCURI DE IARNA? 2? 4? 6? 8? …

Deoarece prevederile legale sunt iar neclare, sunt dicutii interminabile si pe tema numarului cauciucurilor de iarna care trebuie sa echipeze un autoturism/autovehicul.
Astfel, potrivit Directiei Rutiere din IGPR, ar trebui sa se aplice urmatoarele reguli:
- autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile.
- prevederea de mai sus se aplica si la autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
- vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.

O masura minima de siguranta ar fi reprezentata, totusi, de faptul ca vehiculele aflate in trafic sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

A TREIA NECLARITATE: CINE TE POATE CONTROLA IN TRAFIC DACA AI AUTOTURISM ECHIPAT SAU NU CU CAUCIUCURI DE IARNA?

Dincolo de toate discutiile, singura autoritate abilitata sa controleze daca ai sau nu masina dotata cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru toate tipurile de autovehicule/autoturisme.

Insa, pentru autovehiculele de transport marfa care au o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si pentru autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, sunt indreptatite sa le controleze si Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), care, de la data de 4 decembrie 2011 a preluat aceste atributii de control de la Autoritatea Rutiera Romane , de la Registrul Auto Roman, si dela Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.

In nici un caz, nu au astfel de atributii, in controlarea dotarii cu cauciucuri de iarna a autovehiculelor, agentii din Politia locala, chiar daca aceasta are anumite atributii in domeniul circulatiei.

A PATRA NECLARITATE: CAT DUREAZA UN CONTROL LEGAT DE DOTAREA MASINILOR CU ANVELOPE DE IARNA?

Deoarece durata controlului in trafic privind anvelopele de iarna nu este legal prevazuta, Politia rutiera comunica faptul ca se urmareste sa se limiteze la minim timpul de verificare, iar Ministerul Transporturilor comunica faptul ca verificarea anvelopelor poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.
In acest sens, Politia Rutiera are o serie de norme interne privind efectuarea unitara a controalelor, ce vizeaza dotarea cu anvelope de iarna, care sunt respectate intocmai de toti lucratorii de politie rutiera, iar verificarile efectuate in trafic de lucratorii de politie rutiera se refera la anvelopele care au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute in cartea de identitate a vehiculului, prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisa; cu aceasta ocazie se controleaza si echiparea cu anvelope de iarna.

A CINCEA NECLARITATE: CARE ESTE ROSTUL OBLIGARU LA ECHIPAREA CU CAUCIUCURI DE IARNA, DACA STATUL NU SE OBLIGA LA NIMIC!

IN SENSUL CA NU SE OBLIGA SA-TI ASIGURE DRUMURI CURATATE PE CARE SA MERGI CU CAUCIUCURI DE IARNA!?

SI NICI NU RASPUNDE CONTRAVENTIONAL DACA NU O FACE!

OG 5/2011 mai prevede si faptul ca şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.

Am vazut insa ca, incepand cu vremea si cu iarna polara pe care o experimentam la maxim cu totii incepand din 24 ianuarie a.c. [n.a. - 2014], nenumarati soferi, chiar daca aveau anvelope de iarna montate pe masini, au ramas impotmoliti in nametii ce faceau sa dispara orice bruma de drum, si masinile au fost abandonate cu zilele in troiene.

Si de aici, se nasc o serie de intrebari legitime, de dubii si de frustari in legatura cu bunele intentii ale autoritatilor noastre, care au edictat si aplica un astfel de act normativ, ilogic din multe puncte de vedere:

- statul, ca partener egal de drum al soferilor, de ce nu si-a trecut si el in OG 5/2011 obligatia de a asigura soferilor drumuri curatate pe care acestia sa circule cu masinile echipate cu cauciucuri de iarna?

- Acelasi stat, in situatia [cum e si cea actuala] in care nu-si indepli-neste obligatia legala si morala de a curata drumurile publice, de ce nu si-a prevazut in OG 5/2011 un capitol special de sanctiuni?

- La ce folos sa echipezi masinile cu cauciucuri de iarna, daca acestea sunt la fel de „performante” ca si cele de vara, si nu reusesc sa te scoata deloc din nameti?

Si lista intrebarilor ar putea continua!
Dar, lasam si cititorilor sa-si exprime parerea, vizavi de acest articol si, mai ales, vizavi de subiectul tratat in articol.
Asteptam comentariile voastre mai jos!”

de Tudor AURELIAN
sursa foto:http://www.ziuaveche.ro

Trimiteți un comentariu